Employer Branding – co rozumieć pod tym pojęciem?

Employer Branding
0

EB – CO TO TAKIEGO?

Employer Branding –  to termin, który coraz częściej pojawia się w rozmowach na temat działań podejmowanych przez firmy, mające problem z rekrutacją pracowników, szczególnie tych wysoko wykwalifikowanych. Przy rynku pracy, na którym ciągle jeszcze to pracownik decyduje, w której firmie podjąć zatrudnienie, gdy ma przed sobą wiele ofert, pracodawcy czują presję, aby dbać o Employer Branding. Fachowe terminy zapożyczane z języka obcego, które zaczynają funkcjonować w polskiej rzeczywistości, często rozumiane są dość powierzchownie. Dlatego w naszej pracy, mamy wrażenie, że bardzo często przy „dbaniu o wizerunek pracodawcy” – bo tak najprościej można przetłumaczyć termin: „employer branding” – firmy zapominają o różnorodności działań, które trzeba podjąć, aby ten wizerunek był atrakcyjny dla przyszłego pracownika. Warto pamiętać, że właśnie w budowaniu go na różnych płaszczyznach działalności firmy zawiera się sedno terminu: Employer Branding. Jest to takie budowanie wizerunku firmy czy organizacji, które sprawia, że obecni i potencjalni pracownicy chcą w niej pracować. Warto o tym pomyśleć, szczególnie na początku roku, gdy powstają plany co zrobić, aby lepiej pozycjonować się na rynku, jako wartościowy pracodawca.

W kolejnych odcinkach naszej serii na temat Employer Brandingu postaramy się przeanalizować najważniejsze aspekty tego zagadnienia. Dziś trochę historii. 

EB – SKĄD POCHODZI?

Termin Employer Branding pojawił się w lat 90. ubiegłego wieku. Za jego twórców uważa się Simona Barrowa i Tima Amblera, którzy w 1996 roku opublikowali artykuł pt. „The Employer Brand”. Simon Barrow jest też autorem książki poświęconej temu zagadnieniu pt.: „The employer brand: Bringing the best of brand management to people at work”, która ukazała się w 2005 roku. 

Od momentu powstania definicji, wśród ekspertów zajmujących się opisywaniem zagadnień z zakresu Employer Brandingu, daje się zaobserwować różne koncepcje podejścia do budowania wizerunku pracodawcy. Jedno można opisać najprościej jako odpowiedź na pytania: Kim jesteśmy i co proponujemy? Polega ono na stworzeniu marki pracodawcy poprzez określenie wartości, które firma komunikuje na zewnątrz i w oparciu o które działa. Drugie podejście do zagadnienia Employer Brandingu proponuje najpierw określić jakie są skojarzenia związane z marką firmy, a następnie na ich podstawie kształtować wizerunek i kulturę swojej organizacji. 

EB – WSPÓŁCZESNE SPOJRZENIE

Mimo że termin Employer Branding jest stosunkowo młody, to wiadomo że budowanie marki pracodawcy odbywało się zawsze, na długo przed tym, zanim powstała definicja. Jednak największą zasługą twórców terminu Employer Brandingu jest chyba fakt, że powiązali oni siłę dobrego wizerunku pracodawcy nie tylko z siłą marki (jako brandu), ale też z ludźmi (zarządzanie zasobami ludzkimi). Dziś już wiadomo, że przedsiębiorstwa i firmy, którym zależy na wartościowych pracownikach i dobrym wizerunku na rynku, tworząc swoje strategie employer brandingowe muszą pamiętać nie tylko o działaniach z zakresu marketingu, public relations, human resources, komunikacji wewnętrznej i zewnętrznej firmy, ale też o finansach i celach biznesowych swojego przedsiębiorstwa oraz o środowiskach (gospodarczych, ekonomicznych, kulturalnych) w jakich dana firma funkcjonuje. 

Anna Zdanowicz
Employer Branding Manager Master HR