Rozmowa kwalifikacyjna to dwustronna transakcja – rozmowa handlowa, gdzie po jednej stronie kandydat reprezentuje (sprzedaje) swoje umiejętności, doświadczenie i kompetencje, a po drugiej firma (kupujący) może zaoferować mu wymarzoną pracę.
1. Oceń swoje CV –
podkreśl umiejętności, wyróżnij się w celu przejścia do kolejnego etapu, czyli zaproszenia na rozmowę kwalifikacyjną. Przejrzyj swoje CV pod kątem wszystkich aspektów, tj. wykształcenia, doświadczenia, dodatkowych umiejętności i zainteresowań. Przygotuj się na pytania od rekrutera na podstawie informacji, które podałeś. Pokaż poprzez swoje doświadczenie i umiejętności – korzyści dla przyszłego pracodawcy. CV to Twoja wizytówka, dlatego poświęć swój czas na przygotowanie.
2. Zbadaj potencjalną firmę –
poznaj jej historię, cele, wartości i konkurencję. Pamiętaj o zapoznaniu się z usługami, produktami firmy – przedstaw mocne strony względem konkurencji. Sprawdź stronę internetową, portale społecznościowe oraz blogi firmy. Wykorzystaj informacje biznesowe w rozmowie z pracodawcą, jako przykład Twojego zainteresowania, właśnie tym a nie innym zakładem pracy.
3. Pokaż na co Ciebie stać –
zabłyśnij, pokaż swoje wartości i zyski dla firmy. Wskaż co możesz wnieść do organizacji, pokaż dodatnie wartości, wyjdź poza ramy stanowiska pracy, na które aplikujesz. Użyj przykładu: sytuacji, zadania, działania potwierdzające Twoje osiągnięcia – pokaż w jaki sposób Twoje doświadczenia może wpłynąć korzystnie na firmę.
4. Przygotuj odpowiedzi na pytania kompetencyjne –
zademonstruj swoje umiejętności podając przykłady, w jaki sposób zareagowałeś w pewnych sytuacjach. Pokaż umiejętności z różnego obszaru, m.in. komunikacji, współpracy w grupie, kreatywności, zarządzania czasem pracy, pracy pod presją, elastyczności, samodzielności, radzenia sobie z konfliktami, lojalności a także bycia leaderem.
5. Poznaj swoje mocne strony –
stwórz kolejną szansę na przedstawienie swoich zalet pod względem umiejętności, doświadczenia, zainteresowania, samodzielności, rzetelności i umiejętności postępowania z ludźmi. Zastanów się więc co lubisz robić w wolnym czasie, w czym jesteś dobry, co Ciebie pobudza i motywuje, czego najszybciej się uczysz, kiedy czujesz się szczęśliwy, co przychodzi Tobie naturalnie – poznaj swoje atuty.
6. Przygotuj się do zadawania pytań –
przygotuj pytania w celu uzyskania informacji na temat wizji firmy, wartości, możliwość rozwoju i szkoleń. Pamiętaj też o unikaniu pytań, który mogą się powtórzyć podczas wywiadu z rekruterem.
7. Spodziewaj się niespodziewanego –
przygotuj się, to odzwierciedla osobowość i pokazuje trzeźwość myślenia. Poproś o powtórzenie pytania, aby upewnić się, czy je dobrze zrozumiałeś i aby „kupić” trochę czasu na znalezienie właściwej odpowiedzi.
8. Zrób dobre pierwsze wrażenie, gdyż szansa jest tylko jedna –
wrażenie zostaje utworzone w 1 minucie rozmowy na podstawie wyglądu i języka ciała. Pamiętaj o stosownym ubiorze – wygodnym, dopasowanym i biznesowym, a także o skromnej biżuterii. Patrz pewnie i entuzjastycznie.
9. Unikaj błędów podczas rozmowy –
pamiętaj o komunikacji wizualnej, czyli usiądź prosto, miej dobry kontakt wzrokowy i słuchaj tego, co zostało powiedziane – uścisk mocny i pewny. Pamiętaj też o komunikacji werbalnej, czyli odpowiadaj na pytania w sposób jasny i precyzyjny. Sprawdź lokalizację firmy w celu dotarcia na czas i upewnij się, że telefon jest wyciszony.
Pokaż, że jesteś zainteresowany daną pracą – zadawaj właściwe pytania, pokazujące że chcesz stać się częścią firmy.
10. Podejmij wyzwanie zdobywając wymarzoną pracę!
Sukces zawodowy zależy tylko od Ciebie i Twojego nastawienia. Zadbaj o swoje szczęście – zacznij działać skuteczniej i odnosić sukces. Daj sobie szansę – zabłyśnij i wykaż się podczas rozmowy kwalifikacyjnej!
Sylwia Chałupczyńska
Project Manager
Master HR