Odpowiadając na to pytanie, przyjrzyjmy się najpierw samej definicji KOMPETENCJI. Kompetencje to nic innego jak zdolności wykonywania określonych zadań na danym stanowisku pracy, zgodnie z wymaganiami pracodawcy, z wykorzystaniem umiejętności osoby, jej wiedzy i cechami psychofizycznymi.
Oto elementy, które składają się na KOMPETENCJE:
Kompetencje miękkie, takie jak:
- Umiejętności – wszystko co potrafimy, nasze doświadczenie, zdolności i talenty
- Cechy psychofizyczne (wrodzone lub nabyte) – osobowość, inteligencja, odporność na stres, reakcje i zachowania w określonych sytuacjach, kultura osobista
Kompetencje twarde, takie jak:
- Wiedza – ogół informacji w danej dziedzinie na określony temat
- Kwalifikacje – formalne potwierdzenie nabytych umiejętności i wiedzy (wszelkie dyplomy, certyfikaty, uprawnienia), uzyskanych w drodze edukacji i doświadczenia
Dobra wiadomość jest taka, że nasze kompetencje nie są stałe, tylko cały czas są aktualizowane i mogą się dynamicznie zmieniać, stąd możliwość przekwalifikowania się, awansu.
Oto lista najważniejszych 10 KOMPETENCJI, które uważamy za najistotniejsze w kontekście zmieniającego się rynku pracy:
- Zdolność uczenia się i przystosowania do zasad nowego środowiska pracy – tu przyda się świadomość swoich mocnych i słabych stron oraz zdolność odnajdywania szans rozwoju;
- Komunikacja interpersonalna – łatwość w jasnym wyrażaniu swoich potrzeb, umiejętność dostrzegania i rozumienia innych, empatia – szczególnie przydatna w pracy zespołowej;
- Kompetencje międzykulturowe i społeczne – umożliwiają rozumienie zasad postępowania i reguł zachowania w różnych społeczeństwach i środowiskach, bardzo przydatna w pracy, w organizacjach o międzynarodowej strukturze;
- Przedsiębiorczość – umiejętność działania projektowego – wprowadzania pomysłów w czyn. Tu przydadzą się wszelkie działania kreatywne, innowacyjne, umiejętność wyznaczania celów, oceny ryzyka;
- Ekspresja kulturalna – twórcze wyrażanie swoich pomysłów i uczuć. Znajomość zagadnień z zakresu szeroko pojętej kultury, jak muzyka, sztuka teatralna, literatura, sztuki wizualne, media;
- Porozumiewanie w języku ojczystym i języku obcym – w rekrutacji spotykamy się z wymogami weryfikacji umiejętności posługiwania się językiem obcym (najczęściej język angielski i niemiecki), ale coraz częściej pojawia się potrzeba sprawdzenia u kandydatów poprawnego posługiwania się językiem polskim w mowie i piśmie;
- Kompetencje matematyczne, takie jak logiczne i przestrzenne myślenie, wyrażanie swoich idei, umiejętność zastosowania wzorów, modeli, struktur, szczególnie w biznesie;
- Naukowo-techniczne – pozwala na wykorzystanie wiedzy i metodologii podczas wykonywania zadań na danym stanowisku;
- Informatyczne – współpraca w sieci, umiejętność biegłego posługiwania poruszania się w social mediach, korzystania z Internetu i programów wspierającymi nas w działaniach w pracy;
- Obywatelskie/ CSR – umiejętność dostrzegania ważnych problemów i wyzwań środowiska lokalnego i globalnego, chęć działania na rzecz innych, wolontariat.
Warto już dziś zaplanować rozwój kariery poprzez analizę swoich słabych i mocnych stron, talentów, zainteresowań i odczuć oraz tego w jakich sytuacjach zawodowych najlepiej się czujemy.
#MasterHR Łączymy Najlepszych
Katarzyna Raczkowska
CEO