Czy wiesz, że termin wypalenie zawodowe (job burnout) powstał na skutek badań nad stresem emocjonalnym, doświadczanym przez osoby pracujące w sektorze opieki zdrowotnej? To właśnie u tych pracowników, mających intensywny kontakt z wieloma pacjentami, trudnymi sytuacjami, wiodąca badaczka tego zjawiska – Christina Maslach, nazwała wypaleniem. To syndrom emocjonalnego wyczerpania, depersonalizacji i redukcji osiągnięć osobistych. Często dotyka osoby pracujące w zawodach, wymagających intensywnych kontaktów interpersonalnych, wysoce stresujących.
Wypalenie w organizacjach, może być efektem zbyt dużej liczby zadań, nadmiernej odpowiedzialności, nakładanej na pracownika, na przykład w wyniku redukcji kadr, restrukturyzacji, szybkiego rozwoju firmy, czy też większej koncentracji na wynikach niż na morale zespołu. W sytuacji zmiennego, niepewnego, nieprzewidywalnego i niejednoznacznego świata VUCA jest to bardzo trudne, ale nie jest niemożliwe.
W przypadku przywołanych medyków – napięcie emocjonalne w ich pracy, może zostać złagodzone na wiele sposobów: poprzez modyfikację grafików, wycofujących czasowo ich osoby z najbardziej stresujących sytuacji; poprzez wprowadzenie pracy zespołowej, zamiast indywidulnego obciążenia. Może także pomóc otrzymanie pozytywnej informacji zwrotnej na temat podejmowanych wysiłków w swojej pracy, uznania ze strony społeczeństwa, przełożonych, kolegów.
Co TY jako osoba aktywna zawodowo możesz zrobić, aby uniknąć wypalenia zawodowego?
- Poszukać czynników swojego szczęścia i dobrostanu w przyszłych działaniach – nie krytykuj i nie mów o sobie źle. Bądź dobrym dla siebie, troszcz się o siebie, znajdź w sobie akceptację.
- Porównaj swoje reakcje, myśli, uczucia z reakcjami, myślami i uczuciami innych osób. Zauważ, że nie wszystkie Twoje reakcje są adekwatne do sytuacji.
- Zauważ, że masz oparcie w bliskich Tobie osobach, z którymi możesz dzielić swoje radości i zmartwienia. Rozwiń relacje z osobami, które mogą tego wsparcia udzielić. Nie ilość relacji a ich jakość będzie miała dla Ciebie znaczenie.
- Bądź uważny i żyj zgodnie z odpowiednią perspektywą czasową. Bądź ukierunkowany na przyszłość kiedy masz jakąś pracę/ projekt do wykonania. Bądź zorientowany na tu i teraz, kiedy cel został osiągnięty, aby móc w pełni cieszyć się z osiągniętych rezultatów oraz w odpowiednich momentach wróć myślą do swoich korzeni opartych w przeszłości – co jest dla Ciebie wartością, jakie miałeś marzenia?
- Bierz odpowiedzialność za wszystkie swoje sukcesy i osiągnięcia – dziel się nimi z innymi ludźmi. Zobacz, co jest Twoją mocną stroną, zauważ co czyni Ciebie, osobą unikatową w kwestii kariery zawodowej, Twojej pracy, kompetencji.
- Kiedy czujesz, że sytuacja w jakiej się znalazłeś, wydaje się Ciebie przerastać – postaraj się nabrać dystansu – możesz odejść fizycznie, wczuć się w rolę innej osoby w tej sytuacji lub wyobrazić sobie przyszłość bez obecnych czynników stanowiących trudność.
- Zauważ proszę, że wszystkie wydarzenia, nawet te które uznajesz za porażki, stanowią cenną bazę unikatowych doświadczeń, które Ciebie wzbogacają. Wystarczy tylko uczciwie je zauważyć i wyciągnąć wnioski na przyszłość.
- Jeśli uznasz, że potrzebujesz pomocy – zgłoś się po pomoc do Specjalisty. Pamiętaj, to przywilej korzystać ze wsparcia doradcy, coacha, psychoterapeuty.
- Bądź uważny, dostrzegaj pozytywy i przyjemności życia – nagradzaj się za małe sukcesy.
Jeśli uważasz, że warto dowiedzieć się więcej o sposobach radzenia sobie z przeciwnościami w pracy – napisz: szkolenia@masterhr.pl lub zadzwoń: 604 092 939.