fbpx

9 SPOSOBÓW – JAK UNIKNĄĆ WYPALENIA ZAWODOWEGO?

sincerely-media-dGxOgeXAXm8-unsplash
0

Czy wiesz, że termin wypalenie zawodowe (job burnout) powstał na skutek badań nad stresem emocjonalnym, doświadczanym przez osoby pracujące w sektorze opieki zdrowotnej? To właśnie u tych pracowników, mających intensywny kontakt z wieloma pacjentami, trudnymi sytuacjami, wiodąca badaczka tego zjawiska – Christina Maslach, nazwała wypaleniem. To syndrom emocjonalnego wyczerpania, depersonalizacji i redukcji osiągnięć osobistych. Często dotyka osoby pracujące w zawodach, wymagających intensywnych kontaktów interpersonalnych, wysoce stresujących.

Wypalenie w organizacjach, może być efektem zbyt dużej liczby zadań, nadmiernej odpowiedzialności, nakładanej na pracownika, na przykład w wyniku redukcji kadr, restrukturyzacji, szybkiego rozwoju firmy, czy też większej koncentracji na wynikach niż na morale zespołu. W sytuacji zmiennego, niepewnego, nieprzewidywalnego i niejednoznacznego świata VUCA jest to bardzo trudne, ale nie jest niemożliwe.

W przypadku przywołanych medyków – napięcie emocjonalne w ich pracy, może zostać złagodzone na wiele sposobów: poprzez modyfikację grafików, wycofujących czasowo ich osoby z najbardziej stresujących sytuacji; poprzez wprowadzenie pracy zespołowej, zamiast indywidulnego obciążenia. Może także pomóc otrzymanie pozytywnej informacji zwrotnej na temat podejmowanych wysiłków w swojej pracy, uznania ze strony społeczeństwa, przełożonych, kolegów.

Co TY jako osoba aktywna zawodowo możesz zrobić, aby uniknąć wypalenia zawodowego?

  1. Poszukać czynników swojego szczęścia i dobrostanu w przyszłych działaniach – nie krytykuj i nie mów o sobie źle. Bądź dobrym dla siebie, troszcz się o siebie, znajdź w sobie akceptację.
  2. Porównaj swoje reakcje, myśli, uczucia z reakcjami, myślami i uczuciami innych osób. Zauważ, że nie wszystkie Twoje reakcje są adekwatne do sytuacji.
  3. Zauważ, że masz oparcie w bliskich Tobie osobach, z którymi możesz dzielić swoje radości i zmartwienia. Rozwiń relacje z osobami, które mogą tego wsparcia udzielić. Nie ilość relacji a ich jakość będzie miała dla Ciebie znaczenie.
  4. Bądź uważny i żyj zgodnie z odpowiednią perspektywą czasową. Bądź ukierunkowany na przyszłość kiedy masz jakąś pracę/ projekt do wykonania. Bądź zorientowany na tu i teraz, kiedy cel został osiągnięty, aby móc w pełni cieszyć się z osiągniętych rezultatów oraz w odpowiednich momentach wróć myślą do swoich korzeni opartych w przeszłości – co jest dla Ciebie wartością, jakie miałeś marzenia?
  5. Bierz odpowiedzialność za wszystkie swoje sukcesy i osiągnięcia – dziel się nimi z innymi ludźmi. Zobacz, co jest Twoją mocną stroną, zauważ co czyni Ciebie, osobą unikatową w kwestii kariery zawodowej, Twojej pracy, kompetencji.
  6. Kiedy czujesz, że sytuacja w jakiej się znalazłeś, wydaje się Ciebie przerastać – postaraj się nabrać dystansu – możesz odejść fizycznie, wczuć się w rolę innej osoby w tej sytuacji lub wyobrazić sobie przyszłość bez obecnych czynników stanowiących trudność.
  7. Zauważ proszę, że wszystkie wydarzenia, nawet te które uznajesz za porażki, stanowią cenną bazę unikatowych doświadczeń, które Ciebie wzbogacają. Wystarczy tylko uczciwie je zauważyć i wyciągnąć wnioski na przyszłość.
  8. Jeśli uznasz, że potrzebujesz pomocy – zgłoś się po pomoc do Specjalisty. Pamiętaj, to przywilej korzystać ze wsparcia doradcy, coacha, psychoterapeuty.
  9. Bądź uważny, dostrzegaj pozytywy i przyjemności życia – nagradzaj się za małe sukcesy.

Jeśli uważasz, że warto dowiedzieć się więcej o sposobach radzenia sobie z przeciwnościami w pracy – napisz: szkolenia@masterhr.pl lub zadzwoń: 604 092 939.